Istoricul Școlii

Istoria şcolii se împleteşte strâns cu istoria comunei, cu apariţia şi cu evoluţia istorică a acesteia, străbătând împreună vicisitudinile vremii. Şcoala noastră apare o dată cu construirea primelor gospodării.

Denumirea satului este una de origine slavă, derivând din cuvântul dlubocu (adâncitură).Poate proveni și după numele căpeteniei maghiar Doboka. Odată cu secolul al XIII-lea Dăbâca apare menționată în documentele timpului- Dobuk (1219), Villa castri de Doboka(1279), Terra Doboka (1308), Dobaca (1308), Villa Doboca (1315), Dabaka (1321), De Boca (1332), etc.

Târgul Dăbâca apare menționat pentru prima oară în 1064, fiind format pe atunci din cetatea Dăbâca și o localitate formată lângă ea. În 1164 este menționat comitatul Dăbâcași comitele de Dăbâca, Leustachius, care va deveni căpetenia țării în 1176. Într-un alt document, datat 1166, este menționat Wido, fiu al comitelui de Dobuca. Din perioada 1214-1219 există și primele menționări ale cetății Dăbâca ca și reședință a comitatului.

Primele cercetări ale cetății aparțin din 1837 lui K. Hodor, urmate in 1942 de sondajul archeologic al lui K. Crettier si apoi de o cercetare arheologică amanuntită inițiată in 1964 de către echipa lui Constantin Daicoviciu. Cetatea are forma inelară și era formată dintr-un număr de patru incinte fortificate, cu un diametru total de 600 m. Este așezată pe terasă superioară a Văii Lonei si avea rolul de a menține controlul asupra drumului de transport al sării de la Sic la Poarta Meseșului.

Dăbâca se află în Podișul Someșan, la 35 km de municipiul Cluj-Napoca. Teritoriul comunei
Include în proporție de 90% din suprafața comunei Valea Lonei și, pe o porțiune mai mică, Valea Someșului Mic. Altitudinile medii sunt de 300-350 m, cu maxime atinse pe Dealul Dâmbu lui Carol (577 m), Dealul Fata (547 m) și Dealul Cocoșed (492 m). Comuna are în componența satele Dăbâca, Pâglișa și Luna de Jos. Se învecinează la nord cu comuna Panticeu, la sud cu Borșa și Bonțida, la vest cu Vultureni, iar la est cu comunele Cornești și Iclod.

Comuna Dăbâca este așezată într-o zonă unde se practică agricultura, în special cultura cerealelor, grădinăritul, creșterea oilor.
Conform recensământului efectuat în 2011, populația comunei Dăbâca se ridică la 1.543 de locuitori în scădere față de recensământul anterior din 2002, când se înregistraseră 1.804 locuitori.
Majoritatea locuitorilor sunt români (81,34%). Principalele minorități sunt cele de maghiari (6,87%) și romi (6,42%). Pentru 5,25% din populație, apartenența etnică nu este cunoscută.
Din punct de vedere confesional, majoritatea locuitorilor sunt ortodocși(77,38%), dar există și minorități de reformați (6,35%), greco-catolici (5,96%), penticostali (2,59%) și martori ai lui Iehova (1,1%). Pentru 5,44% din populație, nu este cunoscută apartenența confesională.

Aşezarea școlii este ideală, fiind poziționată între Primăria comunei și Poliția locală.
Şcoala funcţionează în actuala clădire din anul 1959 şi se numeşte „Gelu Românul” din anul 1999.

CE AM FOST?
Am fost o școală din mediul rural la fel ca multe alte școli, dar am cresut cu timpul și am ajuns să ne mândrim cu rezultatele obținute.

CE SUNTEM ?

  • o instituţie de învăţământ care oferă tuturor copiilor și elevilor şanse egale de dezvoltare şi educaţie.
  • o instituţie de învăţământ unde cu migală şi răbdare înlocuim candoarea cu adevărul, neştiinţa cu ştiinţa.

Activităţile existente în interiorul școlii sunt destinate să promoveze şi să stimuleze dezvoltarea intelectuală, afectivă, socială şi fizică a fiecărui copil și elev în parte. Școala a devenit, astfel, o a doua familie şi casă pentru preşcolari și elevi, aceştia găsind aici condiţii optime de formare a personalităţii lor, de afirmare a aptitudinilor, o pregătire corespunzătoare pentru şcoală, pentru viaţă.
Suntem o școală ce tinde spre mai bine, suntem o echipă care vrea să crească prin muncă și prin implicare, care știe ce vrea de la viitor și are toate premisele reușitei.

CE VOM FI…?
Vom fi ceea ce ne dorim, întrucât dorințele se concretizează , în timp, în fapte. Vom fi cei care vor încerca să sădescă în sufletele elevilor valorile care ne ghidează, bunul simț și dorința fiecarui elev de a se dezvolta ca persoană și personalitate.